Gustav Stresow

Biography

Book designs, writer, publisher . Born 22 August 1910. Trainee compositor at the Bauer Type Foundry, Frankfurt a.M. 1932: visiyed New York where he became acquainted with many printers and publishers. 1936/7: worked on the Penrose Annual while staying in England; head of foreign advertising after return to Germany. 1938: director of printing for Walter Cyliax, Vienna, followed by military service. He found his true position at Prestel Verlag, Munich, where he designed many books, creating ‘the Prestel book’: a harmony of setting, layout and binding, often winning awards in the Most Beautiful Books of the Year exhibitions.

Writings by

  • ‘Typography is a living art’, British and Colonial Printer, April 1937
  • ‘Typographische Packungen und moderne Warenausstattung’ (with Karl Geffers), Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., March 1933, pp. 112-14
  • ‘Das Graphische Gewerbe auf der Weltausstellung Chikago’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Jan. 1934, p. 24
  • ‘German typography today’, Penrose Annual, 1937, pp. 60-64 plus 8p. supplement
  • ‘The centenary of the Bauer Type Foundry’, Penrose Annual, 1938, pp. 64-7 plus 8p. supplement
  • ‘Auf der Suche nach der Buchgestalt’ (Prestel), Philobiblon, May 1959, pp. 149-64
  • ‘Printing and the Mind of Man – Bücher, die die Welt verändern’, Aus dem Antiquariat, 1975, 9
  • ‘Joseph Blumenthal – ein gelehrter Buchdrucker’, Philobiblon, Nov. 1978, pp. 262-85
  • ‘Der Erztypograph und die “Times”. Stanley Morison am Printing House Square’, Aus dem Antiquariat, 1979, 5, pp. A153-60
  • ( with Katharina Wurm), 1924-84 Prestel Verlag. Verlagsgeschichte und Bibliographie, Munich: Prestel, 1984
  • ‘Eugen Sporer, Holzschneider und Büchermacher’, Philobiblon, March 1985, pp. 27-56 (includes book jackets, paintings)
  • contribution in The Monotype Recorder: Hans Schmoller, April 1987, p. 17
  • ‘Die Faustausgaben mit den Zeichnungen Max Beckmanns’, Imprimatur, 1987, pp. 165-78
  • contribution in Philipp Luidl, Max Caflisch. Typographia Practica, Hamburg: Maximilian-Gesellschaft, 1988
  • ‘Schriftkünstler des 20. Jahrhunderts’ (text of a talk), Der Druckspiegel, April 1989
  • ‘Gedenkblatt für Heinrich Jost’, Philobiblon, Sept. 1989, pp. 218-26
  • ‘Gutenberggipfel’, Aus dem Antiquariat 7, 1990 ‘Bruce Rogers, ein Leben in Briefen’, Aus dem Antiquariat 10, 1990
  • ‘Der Buch- und Schriftkünstler E.R. Weiss’, in Emil Rudolf Weiss 1875-1942 (exh. cat.), Sindelfingen: Galerie der Stadt Sindelfingen, 1992
  • ‘Noch einmal E.R. Weiss’, Philobiblon, March 1993, pp. 42-55
  • ‘Paul Renner und die Konzeption der Futura’, Buchhandelgeschichte, 1995/2, pp. B41-B51 Die Genadios-Bibliothek in Athen’, Aus dem Antiquariat, 9/1997 ‘Rund um die griechische Druckschrift’, Aus dem Antiquariat, 3/1998 ‘Typographic facsimiles of early Bible codices’, (London) Printing Historical Society Bulletin, 46, 1999 ‘Meisterwerke typographischer Faksimilierung früher Bibelkodizes’, Aus dem Antiquariat, 6/1999
  • Die Kursiv, Darmstadt: Technische Universität, 2001.
  • ‘Beton – a new type’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., April 1932, pp. 60-65

Writings about

  • A comprehensive reference for Stresow’s life, work and writings: Hermann Zapf, Philobiblon, 1990 (see below).
  • Robert Harling, ‘Bauer, Frankfurt-on-Main’, Art and Industry, July 1936, pp. 49-53
  • Hermann Zapf, ‘Gustav Stresow’, Philobiblon, Sept. 1990, pp. 236-43 (includes biography, books designed 1951-70
  • writings , 1931-85).