Walter Dexel

Biography

Paintings, typography, interior designs, set designs, writer. Born Karl Maria Walther Dexel 7 February 1890 in Munich. 1910-14: studied art history and archaeology at University of Munich. 1912-13: travelled and painted in Italy. 1914: studied in Paris; solo exhibition in Munich. Military service. Studied lettering under Botho Graef, Jena. 1916-28: exhibition manager for the Jenaer Kunstverein; freelance designer. From 1917: painted expressionist pictures. 1919: beginning of friendship with Kurt Schwitters. 1923: staged Constructivist exhibition, Jena. 1924-8: designed electric road- and outdoor advertising signs in Jena and Frankfurt a.M. 1927: moved to Frankfurt a.M.; publicity work. 1928-35: invited by Wilhelm Deffke, he taught graphics and art history at Magdeburg Kunstgewerbe- und Handwerkerschule. 1928: founding member of ring ‘neue werbegestalter’. 1933-9: technical advisor in graphics at Höheren Schulen in Westfalia and in the Rhein Province. 1935: In spite of his membership in the NSDAP (from 1933) he was dismissed from teaching post by NS as a ‘degenerate artist’, forbidden to paint and his pictures were removed from museums. 1935-6: designer for Vereinigten Lausitzer Glaswerke (VLG), Weisswasser/Niederschlesien. 1936-42: taught art and design at the Berlin-Schöneberg Staatliche Hochschule für Kunsterziehung. July 1937: two works in ‘Entartete Kunst’ (Degenerate art) exhibition, Munich. 1937-46: designer for Württ. Metallwarenfabrik (WMF), Geislingen. 1942-55: founded and managed the Formensammlung (collection) der Stadt Braunschweig. Died 8 June 1973 in Braunschweig. The City of Jena awards an annual Walter Dexel Prize.

Comprehensive references for writings by and about Dexel, and other details: Walter Vitt, Hommage à Dexel, Starnberg: Josef Keller Verlag, 1980; Ruth Wöbkemeier and others, Bild Zeichen Raum (exh. cat.), Berlin: Kupfergraben Verlagsges, 1990; AKL, 2000.

Writings by

  • Mars film script, 1920: see Hieronymus, 2001, in Lit. below
  • (news from Jena), Der Ararat (Munich art journal), 1921, pp. 118-19
  • ‘Die Jenaer Reklamelampen’, Die Form, 1926, v. 7, p. 153 (illuminated signs) ‘Das neue Frankfurt’, Monatsschrift für die Fragen der Grossstadtgestaltung, 1926/7, v. 3
  • ‘Was ist die neue Typographie?’, Frankfurter Zeitung, 1927
  • ‘Why is Gropius leaving?’ ( first appeared in Frankfurter Zeitung, 17 March 1928), in Hans M. Wingler, The Bauhaus, Cambridge, MA: MIT Press, 1969, pp. 136-7
  • Das Wohnhaus von heute, 1928
  • ‘Zur Problematik des Gestaltungsunterrichtes in der Volksschule’, Die Form, 1932, v. 4, pp. 106-15 ‘Nochmals zur Problematik des Gestaltungsunterrichtes in der Volksschule’, Die Form, 1932, v. 6, pp. 196-7 ‘Gebrauchsgerät aus drei Jahrhunderten’, Die Form, 1933, Heft 5, pp. 129-41 ‘Randbemerkungen zum Thema Formentstehung’, Die Form, 1933, v. 12, pp. 366-71 ‘Die Rundkirchen der Insel Bornholm’, Die Form, 1934, v. 2/3, pp. 49-57
  • Hausgerät, das nicht veraltet, Ravensburg, Otto Maier Verlag, 1938 (reprinted: Ravensburg: Otto Maier Verlag, 1951)
  • Deutsches Handwerksgut, Berlin: Propyläen, 1942
  • Holzgerät und Holzform, Neudamm: Neumann, 1943
  • Glas, Werkstoff und Form, Ravensburg: Otto Maier, 1950
  • ‘Gewachsene Form’ (early household utensils), Bildende Kunst, 1955, 5, pp. 376-9
  • ‘technik und form’ (a shortened article from Glas, 1950, above), in glas aus vier jahrtausenden (exh. cat.), Zurich: Helmhaus and Kunstgewerbemuseum, 1956
  • ‘Blown glass of the past and present’, Die Kunst und Das schöne Heim, Jan. 1959, pp. 136-9
  • Das Hausgerät mitteleuropas, Braunschweig, 1962
  • Der Bauhausstil – ein Mythos, Starnberg, 1976.
  • note on WD’s Hausgerät, in Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Feb. 1939, p. 59

Writings about

  • ‘Die neue Umschlag unserer Zeitschrift’, Die Form, 1928, v. 13, pp. 368-72
  • W. Lotz, ‘Die deutsche Presse und die neue Gestalung’ (‘Pressa exh.), Die Form, 1928, v. 5, pp. 129-39, esp. p. 134 ‘Von der Form des Buches’, Die Form, 1929, v. 21, pp. 572-7
  • Heinz and Bodo Rasch, Gefesselter Blick, Stuttgart: Zaugg, 1930, pp. 41-3 (repr. Baden, Switzerland: Müller, 1996)
  • Jan Tschichold, ‘New life in print’, Commercial Art, 1930, IX, pp. 1-20 (‘The New Typography’ explained) J. Tschichold, ‘New paths in poster work’ (tr. E.O. Lorimer), Commercial Art, 1931, X, pp. 242-7 (poster)
  • ‘Walter Dexel’, Commercial Art, Aug. 1932, pp. 80-81
  • review of WD’s Deutsches Handwerksgut, in Die Kunst im Deutschen Reich, May 1942, p. 140
  • ‘Kranz’, review of Hausgerät das nicht veraltet, Graphik, 1951
  • note on WD’s 70th birthday, Die Weltkunst, 1 March 1960, p. 13
  • Eckhard Neumann, Walter Dexel und die neue Reklame, Frankfurt a.M.: Welm, 1970
  • ‘Walter Dexel’, Graphik, 1970, 12, pp. 51-3
  • Walter Vitt, ed., Werkverzeichnis der Druckgrafik von Walter Dexel, Cologne: Vitt, 1971
  • Friedrich Friedl, Walter Dexel – Neue Reklame, Düsseldorf, 1987
  • Ruth Wöbkemeier and others, Bild Zeichen Raum (exh. cat.), Berlin: Kupfergraben Verlagsges, 1990
  • Volker Rattemeyer, Dietrich Helms and others, Ring ‘neue werbegestalter’. Amsterdamer Ausstellung von 1931 (additional on title page: ‘“Typographie kann unter Umständen Kunst sein”’) (exh. cat.), Wiesbaden: Museum Wiesbaden, 1990
  • Norbert Eisold, ‘Exerzitien der Sachlichkeit’, Bildende Kunst, 1990, 2, pp. 49-51 Peter Winter, ‘Walter Dexel “Pflicht zur Sachlichkeit”’, Bildende Kunst, 1991, 2, pp. 51-2
  • SB, 1991, esp. p. 223
  • R. Wöbkemeier and Walter Vitt, Walter Dexel Werkverzeichnis, Heidelberg: Braus, 1995
  • Frank Hieronymus, ‘Walter Dexels Mars-Filmskript von 1920’ Philobiblon, Sept. 2001, pp. 196-236 plus 8p insert
  • Richard Hollis, Swiss Graphic Design, London: King, 2006
  • Christopher Burke, Active literature / Jan Tschichold and New Typography, London: Hyphen, 2007.
  • Friedrich Friedl, Nicolaus Ott, Bernard Stein, Typography – when/who/how, Cologne: Könemann Verlagsgesellschaft mbH, 1998., 1998
  • Allgemeines Künstlerlexikon, Munich/Leipzig: K.G. Saur Verlag, 1990-., 2000

Exhibitions

  • ( selected ) Gewerbemuseum, Basel, 1927
  • Städtische Museum, Braunschweig, 1962
  • Cologne, 1967
  • Galerie Dorothea Loehr, Frankfurt a.M., 1970
  • ‘göppinger galerie’, Frankfurt a.M., 1970
  • Galerie Lienhard, Basle, 1970
  • Kunsthalle, Hamburg, 1971
  • Galerie Gmurzynska-Bargera, Cologne, 1971
  • Städtische Kunstmuseum, Bonn, 1973
  • Kunsthalle, Bremen, then to Wuppertal, Wolfsburg and Karlsruhe, 1990
  • Landesmuseum, Wiesbaden, 1990 (ring ‘neue Werbegestalter’
  • then to Sprengel Museum, Hannover, Museum für Gestaltung, Zurich)
  • Bauhaus-Archiv, Berlin, 1991
  • Galerie Rolf Ohse, Bremen, 2000
  • Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt, 2000
  • Städtische Galerie, Bremerhaven, 2001.

Collections

  • Peter C. Ruppert Collection, Museum in Kulturspeicher, Würzburg.