Walter Plata

Biography

Compositor, designer, teacher, writer. Born 13 May 1925 in Arys, Masuren. ‘Noch während der Schulzeit meldete er sich Panzerwaffe und wurde kurz vor dem Ende des Zweiten Weltktiegs als Leutnant von Berlin nach Holstein versetzt.’ (Hildesheimer Literaturleikon, see below). 1950: passed exams as compositor. Worked as a designer in England, France, India, Kenya, Sweden, Switzerland, USA. From 1958: organised advertising for Bauer Typefoundry, Frankfurt a.M. From 1961: taught graphic design at Rhode Island School of Design; assistant to Alexander Nesbitt. 1965: designer at the Bauer Typefoundry. 1965-9: founded and directed Bauer’s ‘galerie bg’, Frankfurt. By 1969 he had organised numerous exhibitions and lectured in Europe and the USA. 1973-5: head of design department, University of Nairobi. From 1979: lived in Hildesheim, Germany. By 1982 he had founded the Walter-Plata-Presse in Hildesheim, publishing a number of books and printed matter. The typesetting room is now a part of the Gutenberg Museum, Mainz. Died 31 March 2005.

Writings by

  • ‘Udo Zisowsky’ (designer), Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Nov. 1970, pp. 28-33
  • 1965-9: ‘Europäische Typographie 1965’, Polygraph Jahrbuch, 1965, pp. 52-68
  • ‘Agenturwerbung in Ostafrika’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Oct. 1970, pp. 54-7
  • ‘Drucksachen einer Eisenbahngesellschaft’ (Canadian National Railways), Der Druckspiegel, April 1963, 8-page supplement
  • 1956-64: ‘Als deutsche Setzer in französischen Druckereien’, Form und Technik, 1956, pp. 207-13
  • ‘Der schönste Beruf der Welt’, Form und Technik, 1957, pp. 483-6
  • ‘Covent Garden Books - asymmetrisch’, Form und Technik, 1957, pp. 534-8
  • ‘Deutsche Buchillustration der Gegenwart’, Form und Technik, 1958, pp. 69-72
  • ‘Fünfzig Jahre Skolan för bokindustri Göteborg’, Form und Technik, 1958, pp. 404-5
  • ‘Moderne deutsche Typographie’, Der Polygraph, 5 May 1958, supplement
  • ‘The public relations of de Jong & Co’, Advertising Review, July/Aug.1958, pp. 33-6
  • ‘Besser drucken – um besser zu verkaufen’, Form und Technik, March 1959, pp. 101-6
  • ‘Vom Gutenberghus und von dänischer Typografie’, Form und Technik, Aug. 1959, pp. 339-44
  • ‘Das Abenteuer der steendrukkerij de Jong & Co’, Form und Technik, Dec. 1960, pp. 559-74
  • ‘Alle Jahre wieder’, Form und Technik, April 1961, pp. 167-74
  • ‘US-amerikanische Zeitungsanzeigentypografie’, Form und Technik, 1962, 11, pp. 645-8
  • ‘Drucksachen einer Hochschule’ (M.I.T. Office of Publications), Der Druckspiegel, March 1963, 8-page supplement
  • ‘Kanadische Typografie’, Form und Technik, 1963, 11, pp. 619-34 ‘Schätze der Typographie: Gebrochene Schriften’, Der Polygraph, 1966, 7: pp. 491-4, 8: pp. 533-6, 10: pp. 773-8 ‘Typographie für die “galerie bg”’ (Bauer Gallery), Form und Technik, 9, 1967, pp. 573-6 Schätze der Typographie – Gebrochene Schriften, Frankfurt a.M.: Polygraph, 1968 (including two essays: ‘Eine Übersicht…’ and ‘Die gebrochenen Schriften…’ which first appeared in Der Polygraph, v. 7, 8, 10, 1966) (rev. ed. 1982)
  • ‘Ungarische Buhkunst heute’, Form und Technik, 1968, p. 454
  • ‘Grafische Entwerfer und Setzer sollten zusammenarbeiten’, Form und Technik, 1968, p. 622
  • ‘Adám Wurtz, Hungarian illustrator’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Jan. 1969, pp. 72-9
  • ‘Not all advertising is sh..!’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Sept. 1969, pp. 30-31
  • ‘”Van der Grinten”, ein Firmengesicht’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Oct. 1969, pp. 44-9
  • ‘Industrial art by Herbert Titz’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Feb. 1970, pp. 38-45
  • A study of newspaper design (thesis), Nairobi, 1974, rev. 1977
  • Fraktur, Gotisch, Schwabacher, Hildesheim: Plata Presse, c1982
  • Johann Sebastian Bach zum Geburtstag, 1984
  • ‘The Third & Elm Press’, Philobiblon, Dec. 1985, pp. 321-38 (and offprint)
  • Deutsche Typographie, Hildesheim, 1991.
  • ‘A publishing house in East Africa’, novum, March 1971, pp. 30-31
  • ‘Georgina Beier and Papua Pocket Poets’, novum, Oct. 1971, pp. 62-3
  • ‘Alan Mulholland – Kenya’, novum, Dec. 1971, pp. 52-5
  • ‘Benoy Sarkar’ (Indian designer), novum, Jan. 1973, pp. 28-31
  • ‘More Pripp beer’ (Swedish brewery), Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Aug. 1968, pp. 38-45
  • ‘Ungarische Buchgrafik’ Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., June 1969, pp. 40-51
  • ‘“Femina”, eine schwedische Frauenzeitschrift und ihre Zeichner’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Aug. 1969, pp. 18-27
  • 1970-present: ‘“Abba”, the corporate image of a Swedish cannery’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Jan. 1970, pp. 50-55
  • ‘Leaves, horns and calabasses’ (signet competition), Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Sept. 1970, pp. 54-6

Writings about

  • Hans Kuh, ‘Typography by Walter Plata’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., April 1969, pp. 40-45
  • The most extensive reference for Plata’s biography and writings by, and about, is Dirk Kemper, ed., Hildesheimer Literaturlexikon von 1800 bis heute, 1996 (see below).
  • ‘Designer’s profile: Walter Plata’, Print in Britain, June 1964, pp. 26-9
  • E. Hölscher, ‘A new type-face is presented’ (Folio prospectuses), Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Oct. 1962, pp. 2-9
  • Theodor Hilten, ‘The face of German paperbacks’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Feb. 1963, pp. 10-19
  • Dirk Kemper, ed., Hildesheimer Literaturlexikon von 1800 bis heute, Hildesheim/Zurich/New York: Georg Olms, 1996 (compiler of the WP entry: Frauke Piotrowski)
  • Hans Michael Hensel, ‘Walter Plata’ (obituary), Die Deutsche Schrift, 2/2005.

Exhibitions

  • Paa ya Paa Gallery, and Goethe Institut, Nairobi, 1974.