Alfred Finsterer

Biography

Publicity, letterer, woodcuts, book design, ex libris. Born 8 July 1908 in Nuremberg. 1927-30: studied at Nuremberg Kunstgewerbeschule. 1931: worked as industrial designer. From 1934: worked for publishers such as Propyläen, Reclam, Scherl, Ullstein. 1934: first woodcuts; first exhibition (Berlin). 1935: one of 10 German artists chosen to exhibit in Chicago International Exhibition. 1935 and 1937 Dürer Prize from the city of Nuremberg. 1938: awarded Silver Medal at the Paris International Exhibition. 1938: guest lecturer, then appointed by Walter Tiemann, its director, to teach at the Leipzig Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe. 1939-45: taught Meisterklasse for woodcut illustration, Leipzig Akademie. War service as cartographer; returned to a bombed-out Nuremberg and Leipzig Akademie where all his work had been destroyed. 1947-73 artistic adviser to the publisher Philipp Reclam Jr, Stuttgart; especially known for his book jacket designs for Reclams-Universal-Bibliothek. Postwar work for publishers Artemis, Brockhaus, Suhrkamp among others. 1952: his great revision of Hoffmanns Schriftatlas published. 1952-6: artistic adviser to Gebr. Klingspor typefoundry, Offenbach a.M., where he designed numerous typographic decorative borders; designed posters and catalogues for DRUPA. 1957-73: associated as editor and designer with the printing and publishing firm Belser, Stuttgart. 1958-62: Editor of the journal Stuttgarter Leben. Designed the typefaces Figura (1954, Klingspor), Duo (1954, Klingspor) and Titula (1957). In 1980s Finsterer was producing colour engravings and designed covers for Philobiblon, 1984. Died 25 January 1996 in Stuttgart.

Writings by

  • (introduction
  • ed. and reviser), Hoffmanns Schriftatlas, Stuttgart: Hoffmann, 1952
  • (editor) Farbige Graphik unserer Zeit, Stuttgart: Belser, 1960.

Writings about

  • ‘Die Kalender des Jahres 1938’, Deutscher Drucker, Jan. 1938, pp. 152-4, esp. p. 152 (calendar)
  • Alexander Heilmeyer, ‘Zeichnung und Graphik aus der “Grossen Deutschen Kunstausstellung 1939” im Haus der Deutschen Kunst’, Die Kunst im Deutschen Reich, Oct. 1939, pp. 326-37, esp. p. 332
  • H. Weber, ‘Der deutsche Holzschnitt der Gegenwart’, Die Kunst im Deutschen Reich, Nov. 1941, pp. 308-20
  • note on Hoffmanns Schriftatlas, in Graphis 45, 1953, p. 82
  • review of Hoffmanns Schriftatlas, in Printing & Graphic Arts, Dec. 1953, pp. 79-80
  • Bertold Hack, review of Hoffmanns Schriftatlas, in Imprimatur, 1954/55, pp. 176-7
  • 1956-present: Gerda Finsterer-Stuber, Marken und Signete, Stuttgart: Julius Hoffmann, 1957
  • Alfred Finsterer. Farbradierungen, Gouachen, Zeichnungen (exh. cat.), Friedrichshafen: Städtisches Bodensee-Museum, 1976
  • E. Hölscher, ‘The wood-engraver Alfred Finsterer’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., April 1937, pp. 171-80
  • Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., 1938, pp. 392, 395 (wood engravings)
  • Remigius Netzer, ‘Der Buchkünstler Alfred Finsterer’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., March 1951, pp. 38-44
  • Alfred Finsterer (ed.), Hoffmanns Schriftatlas, Stuttgart: Verlag Julius Hoffmann, 1952., 1952, pp. 32, 48, 53, 57, 88
  • E. Hölscher, ‘Propaganda for the book’ (posters), Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., June 1954, pp. 8-19
  • Fritz Genzmer, ‘Firm symbols’ (logos, based on G. Finsterer-Stuber, Marken und Signete), Archiv für Druck und Papier, 1955-65; then Archiv für Drucktechnik, 1965-7; then Druck, 1968-73. , 1957, v. 3, pp. 312-15 (esp. p. 314)
  • Paul Quensel, Alfred Finsterer. Gedanken über sein Leben und Werk (monograph), Stuttgart: Belser, 1979
  • Ilse Unruh, ‘Alfred Finsterer. Buchkunst und Graphik’, Aus dem Antiquariat, 1980, 5, pp. A205-8
  • Christian Scheffler, ‘Alfred Finsterer: Buch- und Schriftkunst’, Philobiblon, Sept. 1984, pp. 197-212, and Heinrich Geissler, ‘Von Hexen, Gauklern und erträumten Paradiesen’, pp. 213-29
  • Alfred Finsterer/Druckgraphik (exh. cat.), Nuremberg: Hans Carl, 1988 (good bibliography)
  • Günther Wirth, Alfred Finsterer/Zeichnungen und Radierungen (exh. cat.), Albstadt: Städtische Galerie, 1990
  • HAH, 1991
  • MGD, 1992
  • www.klingspor-museum.de.
  • 1937-55: Eberhard Hölscher, ‘Comments on German book illustration’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Jan. 1937, pp. 1-20
  • Wolfgang Bruhn, ‘Deutsche Buchillustration und Buchschmuck der Gegenwart’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., 1939, pp. 529-96, esp. pp. 568, 570 (Liederbuch der Hitler-Jugend), 571
  • E. Hölscher, comments on Hoffmanns Schriftatlas, in Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Jan. 1953, p. 59
  • showing of Duo, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., Jan. 1955, p. 54

Exhibitions

  • Berlin, 1934
  • Chicago, 1935
  • International Exhibition, Paris, 1937
  • Deutsche Buchgewerbeverein, Leipzig, and Academy of Fine Arts, Berlin, 1937
  • Haus der Deutschen Kunst, Munich, 1937
  • China, 1937
  • Modern German book-art, Leipzig, Berlin, 1936
  • Leipzig Academy, 1938
  • Galerie Böhler, Bensheim, 1975
  • Städtisches Bodensee-Museum, Friedrichshafen, 1976
  • Nuremberg, 1978
  • Gutenberg Museum, Mainz, 1980
  • Bonn, 1981
  • Klingspor Museum, Offenbach a.M., 1983
  • Neu-Isenburg, 1988
  • Stadtgeschichtlichen Museen, Nuremberg, Dec. 1988-Jan. 1989
  • Albstadt, 1990
  • Pirckheimer-Haus, Nuremberg, 1994
  • Galerie Dorn, Stuttgart, 1998, 2002 (group)
  • Klingspor Museum, Offenbach a.M., 2006 (with Rudolf Koch).

Collections

  • Klingspor Museum, Offenbach a.M.