Willi Harwerth

Biography

Born 4 August 1894 in Borby bei Eckernförde, Schleswig-Holstein. The major influences on his life: Thekla Klemm, a teacher during his early school years; Professor Walter Tiemann, his instructor at the Leipzig Akademie from 1911; Dr Karl Klingspor, manager of the Klingspor Brothers Typefoundry (Gebr. Klingspor) at Offenbach am Main; and Rudolf Koch, the famed ‘Offenbach letterer’. His work ‘typically north-German’ (folksy and humorous). 1911: began studies at the Leipzig Akademie für graphische Künste und Buchgewerbe, learning printmaking, typesetting, bookbinding, lettering. 1914-19: military service. 1919-22: continued his studies at the Leipzig Akademie as special student of Tiemann. Autumn 1921: met Karl Klingspor and, on Tiemann’s recommendation, designed the firm’s 1922 calendar, the first of many for Klingspor. October 1922: began work in Offenbach, particularly for Klingspor; met Rudolf Koch, type designer for Klingspor, who had started his Werkstatt the previous year. Harwerth’s stylised illustrations embellish many Klingspor calendars (1922-5, 1928-35, 1939) and type-specimen books, most of these designed by Max Dorn. Delightful illustrator, humorous solutions. Designed decorative capitals of Koch’s Antiqua type. 1928: commissioned by the English publisher Douglas Cleverdon to illustrate a special edition of The Red Shoes. 1930: inspired by Koch’s ‘Great Map of Germany’, began work on a large map of Palestine showing the life of Jesus (published by Bärenreiter, 1933). 1936-45: taught book illustration, woodcutting and heraldry at the Meisterschule des Deutschen Handwerks, Offenbach Technical Institute, later Werkkunstschule. From 1945: freelance designer and heraldist. Awarded Gold Medal at the 1937 Paris World’s Fair. Died 4 January 1982 in Offenbach a.M.

Writings by

  • ‘Mein Weg als Graphiker’, Jahrbuchs der Heimatgemeinschaft des Kreises Eckernförde, 1962, pp. 29-42.

Writings about

  • 1924-38: Die Bücherstube, 1924, p. 170 (illust.)
  • JR, 1926
  • F.H. Ehmcke, ‘Deutsche Gebrauchsgraphik’, Klimschs Jahrbuch, 1927, pp. 9-37
  • Philobiblon, May 1928, p. 62 (note on illustrations for Red Shoes for Douglas Cleverdon)
  • Philobiblon, June 1928, p. 100 (Red Shoes)
  • Karl Klingspor, ‘Meine Büchersammlung’, Philobiblon, 1930, pp. 230-32, 233, 235, 237, 239
  • Fritz Homeyer, ‘Germany’, in ‘A survey of the making of books in recent years’, The Dolphin, 1933, pp. 264-88, esp. p. 272
  • Walther G. Oschilewski, ‘Fünfundzwanzig Jahre Insel-Bücherei’, Deutscher Drucker, Aug. 1937, pp. 458-60
  • Julius Zeitler, ‘Ausstellung Goethe in der Schriftkunst’, Die zeitgemässe Schrift, Berlin/Leipzig: Verlag für Schriftkunde Heintze & Blanckertz., Jan. 1933, p. 9 (lettered box)
  • ‘H.B.’, ‘Der Metallschnitt’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., May 1934, p. 250
  • drawings in Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., June 1936, pp. 64-7, 69 (and brief biog. p. 75)
  • ‘Ein Lehrstuhl für Heraldisches Zeichen’ (WH’s heraldry class), Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., 1936, p. 468
  • Traugott Schalcher, ‘Private prints [press] of the Klingspor Typefoundry’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., June 1938, pp. 46-53
  • Wilhelm H. Lange, ‘Bibliographie der Klingspor-Drucke’, Philobiblon, 1938, pp. 263-76 (Karl Klingspor special no.)
  • Willi Harwerth und sein Künstlerisches graphisches Schaffen, Handwerker- und Gewerbeschule Zittau, 1939
  • ‘Die Offenbacher Kunstgewerbeschule stelle aus’ (Frankfurt exh.), Deutscher Drucker, Feb. 1939, pp. 230-31
  • Julius Rodenberg, ‘Die Hausdrucke und Kalender’ (Klingspor’s in-house productions and calendars), In der Schmiede der Schrift, Berlin: Büchergilde Gutenberg, 1940, pp. 134-52
  • Adolph Meuer, ‘Schriftschönheit im Buchdruck’ (Offenbach exh.), Die Kunst im Deutschen Reich, July 1940, pp. V-VI
  • flower drawing at end of ads, Gutenberg Jahrbuch, 1942/3
  • 1955-present: Vollmer, 1955
  • Philip Hofer, ‘A Series of Modern German Calligraphic Manuscripts for Children’, Printing & Graphic Arts, Feb. 1956, pp. 99-106
  • H. Wiedenbrüg, ‘Willi Harwerth, Jahrbuchs der Heimatgemeinschaft des Kreises Eckernförde, 1962, pp. 43-53
  • ‘Wilhelm Harwerth’ (70 th birthday), Der Druckspiegel, Sept. 1964, p. 62
  • ‘Wilhelm Harwerth siebzig Jahre’, Form und Technik, 1964, 10, p. 564
  • ‘Wilhelm Harwerth 70 Jahre’, Graphik, Oct. 1964, p. 41
  • E. Semrau, ‘Der Illustrator und Graphiker Willi Harwerth’, Illustration 63, April 1975, pp. 8-12 (includes bibliography)
  • W. H. Lange, ‘Karl Klingspor und die Schrift’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Nov. 1938, pp. 423-8
  • W. H. Lange, ‘Willi Harwerth’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Dec. 1938, pp. 499-510, 528 (calendars)
  • 1939-54: note on 1939 Klingspor calendar, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., May 1939, p. 62
  • B.H. Feddersen, Schleswig-Holsteinisches Künstlerlexikon, Bredstedt, 1984
  • H. Nägele, ‘Buchkunst im Spiegel der Klingspor-Kalender’, Illustration 63, April 1987, pp. 12-16 (includes bibliography of calendars)
  • HAH, 1991 (includes a lengthy list of Harwerth’s work)
  • E. Bühler, ‘Naturbücher, Lieder, Märchen. Willi Harwerth (1894-1982)’, Insel-Bücherei Mitteilungen für Freunde, no. 6, 1992
  • Klaus Harwerth, Der Buchillustrator Willi Harwerth und seine Liebe für Holz und Metall, Offenbach a.M.: Friends of the Klingspor Museum, 1994 (from a lecture given by the designer’s son December 1991)
  • Patrick Fox, ‘Patterned papers in the Insel-Bücherei’, The Penguin Collector, Henley-on-Thames: Penguin Collectors’ Society, June 1994, pp. 6-15
  • P. Fox, ‘Patterned papers in the Insel-Bücherei’, Matrix 14, Risbury, Herefordshire: Whittington, Winter 1994, pp. 178-87 plus tip-in E. Bühler, ‘Der Illustrator Willi Harwerth und die Insel-Bücherei in den dreissiger Jahren’, Buchhandelsgeschichte, 4/1997
  • Jerry Kelly, ‘Klingspor calendars’, Matrix, Winter 2003, pp. 148-54.
  • Deutsche Biographische Enzyklopädie, Munich, London, New Providence: K.G. Saur 1995- (from 1997: Munich only)., 1996
  • Hans Bockwitz, ‘Willi Harwerth und seine Buchillustrationen’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., 1933, 11/12, pp. 409-11 (includes list of WH’s illustrated books, 1921-8, plus 2-p. inset)
  • Paul Pfund, ‘German advertising art 1936’, Gebrauchsgraphik (International Advertising Art), Berlin: Phönix Illustrationsdruck und Verlag GmbH (later: ‘Gebrauchsgraphik’ Druck und Verlag GmbH), 1933-71. Published from Munich from 1950., March 1936, pp. 3-61, esp. pp. 8, 11, 19, 21
  • Albert Windisch, ‘Schönheit im Buchdruck’ and ‘Beauty in typography’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., June 1938, pp. 217-22 (commentary on Klingspor Typefoundry’s issue of Schönheit im Buchdruck)
  • Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Nov. 1938, (cover: Karl Klingspor special number)
  • Walter Hofmann, ‘Der Wegbereiter schöner Schriften: Dr Karl Klingspor’, Archiv für Buchgewerbe und Gebrauchsgraphik, Leipzig: Deutsche Buchgewerbeverein., Nov. 1938, pp. 429-78 (inset includes 5 pp. of WH’s work)
  • W.H. Lange, review of Hans im Gluck, in Die zeitgemässe Schrift, Berlin/Leipzig: Verlag für Schriftkunde Heintze & Blanckertz., April 1939, p. 46

Exhibitions

  • Meisterschule des Deutsche Handwerk, Offenbach a.M., 1940 (group exh.
  • then to Darmstadt, Würzburg, Stuttgart)
  • Klingspor Museum, Frankfurt a.M., 1994.